Ilmianna vuoden opetusteko

Suomen Medisiinariliitto hakee jälleen vuoden opetustekoa! SML haluaa palkita ansiokkaasta opetuksesta yksittäisen opetusteon/tapahtuman, joka liittyy lääketieteen opiskelijoiden koulutukseen vuonna 2017.

Ehdota siis mielestäsi parasta opetustekoa vuonna 2017! Opetusteko voi olla esimerkiksi uuden innovatiivisen opetusmenetelmän tuonti peruskoulutukseen, uusi opetustapa, uusi hyvin järjestetty kurssi, erityinen opiskelijoiden huomiointi, tai muu vastaava tapahtuma! Muistathan perustella ehdotuksesi hyvin.

Voittaja julkistetaan syysliittokokouksessaan Turussa 11.-12.11. Viimeinen vastauspäivä kyselyyn on 1.11.2016.

SML ja Terveystalo etsivät vuoden 2018 kandi-innovaatiota!

Suomen Medisiinariliitto (SML) ja Terveystalo järjestävät vuosittain Vuoden kandi-innovaatio -yhteistyöprojektin, jossa haetaan uusia näkökulmia ajankohtaisiin lääketieteen aiheisiin. Uusia innovaatioita kartoittava projekti on nyt käynnistynyt ja hakemukset voi jättää 29.11.2017 mennessä.

Projektin tarkoituksena on innostaa lääketieteen opiskelijoita osallistumaan yhteiskunnalliseen keskusteluun ja kehittämään professiotaan sekä mahdollistaa opiskelijoiden ideoiden hyödyntäminen yhteiskunnassa.

Innovaatioita toivotaan laajalta alueelta, esimerkiksi seuraavista kokonaisuuksista:

• Massadatan hyödyntäminen / tiedolla johtaminen terveydenhuollossa
  • Ammattilaisen työn/koulutuksen muuttuminen digitalisaation myötä
  • Simulaatio ja robotiikka
  • Tekoäly
  • Personal medicine
  • Älypuhelin ja terveydenhuolto
  • Vapaavalintainen aihe

OSALLISTUMISOHJEET

Medisiinariliitto ja Terveystalo pyytävät lääketieteen opiskelijoilta kompakteja 1–2 sivun ehdotuksia innovaatiotöistään 29.11.2017 mennessä sähköpostiosoitteeseen: suomenmedisiinariliitto@gmail.com

Medisiinariliiton ja Terveystalon muodostama raati valitsee kolme parasta innovaatioehdotusta joulukuun aikana. Näiden tekijöitä kehotetaan työstämään 20−30 sivun mittainen kirjallinen ja/tai muussa muodossa oleva laaja innovaatioraportti ja palauttamaan se 31.3.2018 mennessä. Tekijöillä on mahdollisuus saada tukea ja opastusta Terveystalosta nimetyltä ohjaajalta. Parhaiden raporttiehdokkaiden kanssa laaditaan sopimus Terveystalon ja Medisiinariliiton välillä. Raati arvioi valmiit raportit huhtikuun aikana ja ehdottaa parasta raporttia palkittavaksi Medisiinariliiton kevätliittokokouksessa huhti-toukokuussa 2018.

Innovaatioehdotuksen ja lopullisen innovaatioraportin voi tehdä yksin tai korkeintaan kolmen hengen ryhmässä. Aiheiden rajaus on vapaa, mutta niiden käsittelyn laajuus, omaperäisyys ja laatu arvioidaan.

Voittaja tai voittajaryhmä palkitaan matkalla lentoineen ja majoituksineen vapaavalintaiseen lääketieteen alan huippukongressiin (arvo korkeintaan 5 000 euroa).

Lisätietoja:

Suomen Medisiinariliitto, Atte Paukkeri atte.paukkeri@student.oulu.fi puh 040 050 5702 Lassi Jaatinen jaatinen.lassi.h@student.uta.fi puh 040 772 7518

Terveystalo, ylilääkäri Jaakko Halonen, jaakko.halonen@terveystalo.com, puh. 044 722 2033

Mikä on terveydenhuollon ammattikortti? SML kertoo!

Mikä on terveydenhuollon ammattikortti (ns. varmennekortti) ja mistä sen saa? Miten sen voi tilata ja missä vaiheessa? Pitääkö minun päivittää kortti opiskelujeni aikana?

SML on tehnyt ohjeistuksen liittyen ammattikorttiin liittyviin yleisimpiin kysymyksiin. Lisäkysymyksissä ole rohkeasti yhteydessä SML:n hallitukseen!

Terveydenhuollon ammattikortti – FAQ

Sähköisen reseptimääräyksen tekemiseen tarvitaan terveydenhuollon ammattikortti eli ns. varmennekortti tai vrk-kortti. 1.1.2017 alkaen sähköisen reseptin käyttö on ollut pakollista, ainoastaan painavissa poikkeusolosuhteissa voi käyttää paperireseptiä (Huom! Terhikki- rekisterimerkinnän puuttuminen ei ole Valviran ohjeistuksen mukaan poikkeusolosuhde käyttää paperireseptiä). Varmennekortti myönnetään terveydenhuollon ammattilaisille tunnistautumiseen potilastietojärjestelmissä ja sitä käytetään sähköisten reseptien allekirjoitukseen. Ei ole olemassa erillistä opiskelijan varmennekorttia, vaan opiskelijan ammattikorttia käsitellään kuten muitakin SOTE-alan kortteja.

Jo myönnettyä korttia ei voida tietoturvasyistä päivittää, vaan aina henkilötietojen (nimen) tai oikeuksien (esimerkiksi 4. vuosikurssi -> kandi 5. vuosikurssi) päivittyessä tulee hankkia uusi varmennekortti.

Milloin sen voi hankkia?

Lääketieteen opiskelija voi hankkia ammattikortin suoritettuaan ensimmäisen neljän vuoden opinnot ja saatuaan tästä merkinnän Valviran hallinnoimaan Terhikki-rekisteriin.

Miten ja mistä sen saa?

Varmennekortin saat Väestörekisterikeskuksen rekisteröidyistä toimipisteistä. Lähimmän pisteen yhteystiedot saat esim. oman työpaikkasi HR-palveluista. Voit tarkistaa rekisteröintipisteiden yhteystietoja myös mm. http://vrk.ajapa.fi/th/ (Huom! Ei kaikkia rekisteröintipisteitä).

Työpaikasta riippuen varmennekortin voi saada työ-/virkasuhteessa ollessaan ilmaiseksi. Opiskelijan pitää kuitenkin varautua myös palvelumaksuihin (noin 40 euroa). STM suosittelee, että työpaikka kustantaa kaikki lääkärin työvälineet, mukaan lukien myös varmennekorttimaksut, joten tämä asia kannattaa tarkistaa työpaikaltasi.

Kortinhankintaprosessi (4. vsk)

1. Opiskelija suorittaa kaikki neljännen vuoden opinnot.
  2. Tiedekunnan opintotoimisto vahvistaa käydyt opinnot ja lähettää tiedot Valviraan.
  3. Valvira vastaanottaa tiedot, tarkistaa ja merkitsee opiskelijan Terhikki-rekisteriin. Valvira lähettää opiskelijalle postitse kirjallisen ilmoituksen ja yksilöintitunnuksen (vanha SV-numero). Yksilöintitunnusta voi tiedustella myös puhelimitse.
  4. Opiskelija voi tilata varmennekortin esim. kesätyöpaikkansa läheisestä vrk-toimipisteestä. Tämä voi vaatia esim. tietoturvakoulutuksen suorittamisen tai kuvan ottamisen korttiin. Muista ottaa henkilötodistus mukaan!
  5. Tilaus lähetetään ja opiskelija saa tilapäisen varmennekortin vrk-toimipisteestä. Opiskelija pääsee tekemään sähköisiä reseptejä.
  6. Lopullinenvarmennekorttisaapuuvrk-toimipisteeseen.

Kortinhankintaprosessi (5. vsk ja 6. vsk)

1. Opiskelija suorittaa kaikki viidennen/kuuden vuoden opinnot.
  3. Valvira vastaanottaa tiedot, tarkistaa ja päivittää opiskelijan tiedot Terhikki-rekisteriin.Tässä vaiheessa vanha ammattikortti lakkaa toimimasta!
  4. Opiskelija ottaa yhteyttä vrk-toimipisteeseen ja tilaa uuden kortin aiempaan tapaan.

Varmennekorttini lakkasi toimimasta, mitä teen?

Mahdollisia syitä ovat:

• Kortti on vanhentunut (voimassa viisi vuotta kerrallaan).
  • Ammattioikeuden voimassaolo on päätynyt, kun henkilölle on merkitty valvontaseuraamus.
  • Olet aloittanut opintosi yli 10 vuotta sitten (lääketieteen opiskelijaoikeuden ammattioikeuden voimassaolo päättyy automaattisesti, kun opintojen alkamisesta on kulunut 10 vuotta, mikäli opiskelija ei ole valmistunut lääketieteen lisensiaatiksi).
  • Olet valmistunut tai ammattioikeutesi päivittynyt (lääketieteen opiskelijaoikeuden ammattioikeus päättyy automaattisesti, kun hänet merkitään laillistetuksi lääkäriksi tai ammattioikeus muuten päivittyy esim. 4. kandi –> 5. kandi).
  • Vaihdoit nimeä. Tällöinkin on tilattava uusi kortti, vaikka oikeudet pysyvät ennallaan.
  • Kortti on vaurioitunut. Mikäli mikään yllä olevista syistä ei ole mahdollinen, ota yhteyttä työpaikkasi vrk-toimipisteeseen.

OHJEISTUS PDF-muodossa: Medisiinariliiton varmennekorttiohjeistus

Ilmoittaudu SML:n kevätliittokokoukseen

Suomen Medisiinariliiton kevätliittokokous (tuttavallisemmin liittarit) järjestetään tänä vuonna lauantaina 1.4.2017 Kuopiossa! Kevätliittokokouksessa sääntömääräisesti käsitellään liiton ja sen valiokuntien toimintakertomukset ja tilinpäätökset, sekä kuullaan Medisiinariliiton syysliittokokouksen jälkeisestä toiminnasta.

Liittokokous alkaa lauantaina 1.4. kello 9.30 tarjottavalla aamupalalla ja virallinen kokousohjelma päättyy samana päivänä kello 17 mennessä. Tämän jälkeen vuorossa on iloinen iltajuhla, ja sunnuntaina kotiinlähtijöille tarjoillaan vielä yhteinen brunssi. Kandimajoitus järjestyy kuopiolaisten kollegojen puolesta.

Ilmoittautuminen kokoukseen tapahtuu kootusti seuraavan linkin takaa: https://goo.gl/forms/cJOwLomeloXhjOEp2

HUOM! Tarkista oman kandiseurasi ilmoittautumisen deadline seurasi tiedotuskanavista. SML:n jäsenseurojen tulee vahvistaa liittariedustajansa omissa hallituksen kokouksissaan ja tämän vuoksi ilmoittautuminen saattaa päättyä toisissa seuroissa muita aiemmin.

SML etsii vuoden syväriohjaajaa 2017

Suomen Medisiinariliitto jakaa keväisin Vuoden syväriohjaaja -palkinnon, jonka saajaksi kaikkien lääkiskaupunkien opiskelijat voivat jättää ehdotuksia. Oletko juuri sinä saanut syväreihisi valtakunnan parasta ohjausta? Vai onko kenties kaverisi syväriohjaaja erityisen innostava tai osaava?

Anna ehdotuksesi vuoden syväriohjaajaksi 18.3. mennessä täällä: https://goo.gl/forms/XC2rM6hlsKXoe3nl1 – se vie vain muutaman minuutin!

Viime vuonna palkinto lähti Jarmo Gunnille Turkuun. Jättämällä hyvin perustellun ehdotuksesi voit ohjata palkinnon tänä vuonna omaan kotikaupunkiisi. Tässä alla vielä viime vuosien parhaat syväriohjaajat:

• 2016 Jarmo Gunn, Turku
  • 2015 Antti Kämäräinen, Tampere
  • 2014 Teemu Murtola, Tampere
  • 2013 Solja Niemelä, Turku
  • 2012 Erika Jääskeläinen, Oulu

SML:n hallitus tekee palkinnonsaajasta esityksen saatujen ehdotusten perustella ja SML:n liittokokous valitsee voittajan. Ohjaajan ilmiantamisen lisäksi voit siis vaikuttaa vielä osallistumalla 1.4. järjestettävään kevätliittokokoukseen Kuopiossa. Tietoa liittareille ilmoittautumisesta tulee ainejärjestösi sähköpostilistalle lähiviikkoina, joten stay tuned!

Medisiinariliiton vuosi 2017

Vuoden 2017 hallitus on järjestäytynyt ja päättänyt siirtyä tänä työskentelemään projektijohtoisesti. Alta voit lukea, mitä kaikkea tänä vuonna on luvassa. Nyt paneudutaan erityisesti mm. amanuenssuureihin, kesätyöasioihin, valintakoeuudistukseen ja syväreihin. Lisäksi liitto toteuttaa edunvalvontaa yleisellä tasolla ja seuraa jäsenseurojen ajankohtaisia asioita kuten aikaisempinakin vuosina.

Projektit

• Amanuenssuurien yhtenäistäminen. Medisiinariliitto järjestää tapaamisen opiskelijoiden ja tiedekuntien edustajien kanssa yhdessä Lääkäriliiton kanssa. Tavoitteena on keskustella amanuenssuurien tarkoituksesta ja tavoitteista sekä yhtenäistää yliopistojen amanuenssuuripaikkojen jakoprosesseja.
  • Lääkärinsijaisuuksien muuttuva rekrytointikulttuuri: Kesätöiden hankkiminen aikaistuu: yli neljäsosa kandeista hankki vuoden 2016 kesäsijaisuutensa yli vuotta etukäteen. Rekrytoinnin aikaistuminen ja toisaalta rekrytointimetodit (nopein saa paikan) koetaan kandien keskuudessa huolestuttaviksi ilmiöiksi. SML:n tavoitteena on tuoda ilmiötä rekrytoijien tietoisuuteen. Voisiko paras kandi saada paikan, eikä välttämättä nopein?
  • SML seuraa aktiivisesti ja tarvittaessa tekee lausuntoja erikoistumisuudistuksesta ja SOTE:sta.
  • Syvärit: Duodecimin Syväriportti on valmis opiskelijalle käyttökelpoinen alusta, jonka hiomista SML tänä vuonna jatkaa Duodecimin kanssa.
  • Syksyistä opiskelijakyselyä rukataan uusiksi. Kysely tehdään yhdessä Lääkäriliiton kanssa.
  • Kandiseuralaiset saavat ehdottaa syksyllä vuoden syväriohjaajaa, vuoden työpaikkaa ja vuoden opetustekoa!
  • Valintakoeuudistus:
    • Lääketieteelliset alat (lääketiede, hammaslääketiede, elänlääketiede) tulevat todennäköisesti siirtymään yhteisvalintaan 2018. Tämä tarkoittaa sitä, että hakija voi hakea vaikka kaikkiin lääkiksiin yhdellä hakukerralla. SML on aktiivisesti mukana suunnittelemassa uudistusta.
    • STM:n tavoitteena on pitkää valmistautumista vaativien pääsykokeiden poistaminen, mikä keskeisesti vaikuttaisi lääketieteellisten valintakokeeseen. Asian taustalla on hallituksen halu pidentää työuria. SML valmistelee parhaillaan lausuntoa asiaan liittyvään raporttiin.
  • Kandi-innovaatiokilpailussa etsitään yhteistyössä Terveystalon kanssa vuosittain terveydenhuoltoalan innovaatioita. Kilpailua kehitetään vuoden aikana ja tavoitteenamme on innoittaa aiempaa suurempi joukko medisiinareita osallistumaan.
  • Aiemmilta vuosilta tuttu Mini-VES ilmestyy jälleen loppuvuodesta päivitettynä.

Tämän lisäksi SML järjestää tapahtumia kandiseuroille ja medisiinareille:

• Kandiseuratapaaminen: SML kokoaa kandiseurojen toimijoita kaikista lääkiskaupungeista Helsinkiin helmikuussa.
  • Halloped-tapaaminen: Syksyllä SML kokoaa lääkisten hallinnon opiskelijaedustajat (hallopedit) tapaamiseen Helsinkiin.
  • Tuohilampi-seminaari järjestetään Orionin koulutuskeskuksessa Vihdissä. Kaikki lääketieteen opiskelijat ovat tervetulleita, mutta tapahtuma on erittäin suosittu, joten olethan tarkkana ilmoittautumisen kanssa!

SML tulee reagoimaan vuoden aikana myös kaikkiin ajankohtaisiin medisiinareita koskettaviin asioihin. Mikäli tiedossasi on jo nyt jokin kandielämän epäkohta, johon tahtoisit meidän puuttuvan, laita rohkeasti viestiä hallitukselle, niin katsomme, mitä asialle voidaan tehdä!

Opetuspotilas, olet meille arvokas!

Viime viikkoina on keskusteltu oikeusasiamiehen 2.11.2016 antamasta kannanotosta, jonka mukaan opetustilanteesta ja sen vapaaehtoisuudesta pitää informoida potilasta etukäteen sekä varmistaa suostumus kirjallisesti. Tällä hetkellä suostumus kysytään suullisesti, ja potilasta informoidaan yleensä kutsukirjeen yhteydessä kyseessä olevan opetussairaala. Opetusvastaanotolle tulevilla potilailla opiskelijoiden läsnäolo tuodaan vielä tarkemmin esille.

Potilaan oikeudet ovat ehdoton lähtökohta kaikissa hoito- ja tutkimustilanteissa, liittyi niihin opetusta tai ei. Opiskelijoina emme voi kuitenkaan liikaa korostaa, miten tärkeitä tapahtumia opetustilanteet meille ovat. Potilaskontaktit tuovat opiskelemamme teoriatiedon käytäntöön ja elävään elämään, opettavat meille käytännön taitoja ja potilaiden tutkimista sekä ovat tärkeitä vuorovaikutustilanteita. Potilaskontaktit ovat kliinisen opetuksemme pohja.

Suomalainen lääketieteen opetus pohjaa siihen, että potilastyöskentely alkaa jo kolmannen tai neljännen opiskeluvuoden aikana. Tällä osaltaan varmistetaan, että valmistuessamme meillä on hyvät valmiudet siirtyä työelämään. Yliopistojen resurssileikkausten ja suurentuneiden sisäänottomäärien vuoksi kuitenkin kliinistä pienryhmäopetusta on jouduttu vähentämään, minkä vuoksi niiden merkitys korostuu entisestään. Erityisesti on muistettava, että hätätilanteissa ja päivystyspoliklinikalla oikeusasiamiehen esille nostama menettely on lähes mahdoton toteuttaa. Näitä tilanteita meidän kuitenkin olisi tärkeä päästä näkemään ja niihin osallistumaan, jotta osaamme toimia tosipaikan tullen.

Opiskelijoina toivoisimme opetustilanteiden näyttäytyvän potilaille mahdollisuutena perusteellisempaan hoitoon. Usein opetustilanteeseen varataan runsaammin aikaa kuin normaalisti, erikoislääkäri selittää opiskelijoille teoriatietoa tueksi ja tutkimme potilaat huolellisesti. Luonnollisesti opiskelijoita sitoo sama vaitiolovelvollisuus kuin henkilökuntaakin. Ajatus ikään kuin estradilla olemisessa ja kandiryhmän läsnäolosta saattaa tuntua kiusalliselta, siksi opiskelijoiden läsnäolosta saa ja pitää saada kieltäytyä. Meille tilanne on kuitenkin ainutlaatuinen, opettavainen ja mielenkiintoinen, minkä toivoisimme potilaiden muistavan.

Tällä hetkellä lainsäädäntö ja käytäntö ovat ristiriidassa, mikä aiheuttaa epätietoisuutta potilaiden keskuudessa, luo epävarmuutta opiskelijoille ja vaikeuttaa opetustilanteiden järjestämistä. Kirjallinen lupa toisi myös lisää byrokratiaa terveydenhuoltoon, mikä ei tue myöskään terveydenhuollon digitalisointia ja paperiton sairaala -hankkeita. Käytäntöjen yhtenäistämisestä hyötyisivät kaikki osapuolet. Voisiko Kanta-arkisto taipua sähköisen luvan myöntämiseen ja arkistoimiseen? Tavoitteena kuitenkin on, että kaikki opetustilanteeseen osallistuvat toimivat tilanteessa hyvässä yhteistyössä sekä tietävät opetustilanteen tarkoituksen, käytännöt ja päämäärän.

Juho Aaltio
Puheenjohtaja, Lääketieteenkandidaattiseura ry

Eino Herhi
Puheenjohtaja, Turun Lääketieteenkandidaattiseura ry

Henni Hiltunen
Puheenjohtaja, Suomen Medisiinariliitto ry

Eero Nihtinen
Puheenjohtaja, Tampereen Lääketieteen Kandidaattiseura TLK ry

Pauliina Nurmi
Puheenjohtaja, Kuopion Lääketieteen Opiskelijat ry

Rasmus Olander
Puheenjohtaja, Medicinarklubben Thorax rf

Henry Sundqvist
Puheenjohtaja, Oulun Lääketieteellinen Kilta ry

SML:n kommentit koskien erikoistumisuudistusta

1. Millä erilaisilla keinoilla erikoislääkäri- ja erikoishammaslääkärikoulutuksen koulutusmääriä tulisi ohjata? Nimeä kullekin keinolle myös vastuutaho.

Medisiinariliiton mielestä erikoislääkäritarvetta tulee arvioida erikoisalakohtaisesti. Tarve tulee arvioida säännöllisesti sekä tehdä erikoislääkärien koulutusmäärien muutokset sen mukaan. Tarvearvioinnin tavan, tiheyden ja tulosten soveltamisen tulisi olla ennalta suunniteltua, julkista ja avointa. Tarvearvioinnissa tulisi huomioida mahdollisimman hyvin lääketieteellinen kehitys, väestöön ja palvelujärjestelmään liittyvät seikat sekä toisaalta valmiiden lääkäreiden alueellinen liikkuvuus. Tarveperusteisen arvioinnin vastuutahona tulisi olla koordinaatiojaosto yhteistyössä ERVA-alueiden vastaavien ja mahdollisesti erikoisalayhdistysten kanssa.

Erikoistumiskoulutukseen valittavien lukumäärää tulee ennakoida riittävän pitkällä ajanjaksolla. Etukäteen ilmoitettuja koulutusmääriä tulisi muuttaa vain tietyin, ennalta määrätyin perustein esimerkiksi, mikäli palvelujärjestelmä tai tarve muuttuu oleellisesti. Koulutuspaikkojen lukumäärä tulisi arvioida palvelujärjestelmän kapasiteetin mukaan, ja tässä yliopistojen ja työnantajien tulisi tehdä yhteistyötä. Koulutusmääriä voisi ohjata myös lisärahoituksen avulla, erityisesti erikoisaloilla, joilla erikoistuvia on arvioituun tarpeeseen nähden vähän.

Lisäksi tulisi panostaa informaatio-ohjaukseen jo peruskoulutuksen aikana. Peruskoulutuksen aikana tapahtuu myös niin sanottua hiljaista ohjautumista, kun opiskelijat näkevät erikoisaloja perustutkinto-opiskelun myötä. Peruskoulutuksen aikana tärkeänä osana informaatio-ohjausta pitäisi antaa opiskelijoille realistinen kuva kunkin erikoisalan erikoislääkäritarpeesta.

Erikoislääkäritarvearvion tulisi peilautua suoraan myös perustutkinnon sisäänottomääriin.

2. Millainen erikoistumiskoulutuksen valintamenettelyn tulisi olla? Mitä edellytyksiä valintamenettelyn käyttöönotto vaatii?

Medisiinariliiton mielestä valintamenettelyn tulee olla läpinäkyvä, tasapuolinen ja reilu. Valintamenettelyyn pitäisi osallistua toisaalta sekä kouluttava taho (yliopisto) että työnantaja (palvelujärjestelmä). Valintamenettelyssä pitää olla riittävän pitkä siirtymäaika kunkin muutoksen kohdalla. Perusteet valinnalle tulee olla ennalta määriteltyjä ja selviä. Päätöksestä pitää pystyä myös hakemaan oikaisua.

Valintamenettelyn tulisi monipuolisesti huomioida hakijan taidot sekä sisältää objektiivisia mittareita. Peruskoulutuksen aikaisia suorituksia ei tulisi käyttää itsessään valintamenettelyn

mittareina, vaan niitä voidaan käsitellä lisäansioina. Opiskelijoille tulee taata mahdollisuus valita itselleen erikoisala vasta valmistumisen jälkeen, ilman että opiskeluaikana tehdyt päätökset heikentävät mahdollisuuksia erikoistua tietylle alalle.

Valintamenettelyksi ei ole mielekästä kehittää järjestelmää, joka itsenään sopisi kaikille erikoisaloille, vaan valintamenettelyssä tulisi huomioida kunkin erikoisalan tarpeet. Erikoisalakohtaisuus tulisi muistaa myös arvioidessa hakijan soveltuvuutta erikoistumaan. Lisäksi esimerkiksi erikoisaloille, jossa on erikoislääkäripulaa, ei välttämättä ole mielekästä ottaa moniportaista valintamenettelyä.

Valintamenettelyn käyttöönotto vaatii valtakunnallisten, erikoisalakohtaisten osaamistavoitteiden määrittelyt, jotta tiedetään, mitä ominaisuuksia hakijalta voidaan odottaa. Osaamistavoitteet tulee määritellä myös jo peruskoulutusvaiheeseen.

3. Miten toteutettaisiin parhaiten se, että erikoistuva lääkäri tai hammaslääkäri saa koulutuksensa aikana kattavan kuvan palvelujärjestelmän toiminnasta?

Palvelujärjestelmän toimintaan liittyvää koulutusta tulee lisätä jo peruskoulutusvaiheeseen, joka nykymuodossaan on kovin erikoissairaanhoitopainotteinen. Koulutuksen pitäisi toisaalta erikoistumisvaiheessa huomioida erityisesti kyseisen erikoisalan tarpeet.

4. Miten erikoistumiskoulutuksen laadun säännöllinen arviointi tulisi toteuttaa?
Kenen vastuulla sen tulisi olla (rahoitus, toteutus)?

Erikoistumiskoulutuksen laadun arvioinnin tueksi tulee määritellä valtakunnalliset, erikoisalakohtaiset osaamistavoitteet sekä kriteerit, joiden mukaan laatua arvioidaan. Samoin erikoisalakohtaiset osaamistavoitteet tulisi suunnitella jo peruskoulutusvaiheeseen. Laatua pitäisi arvioida kolmella tasolla: valtakunnallisesti, yliopistokohtaisesti sekä koulutuspaikkakohtaisesti. Kriteereiden täyttymistä tulee arvioida jatkuvasti. Laadukkaan koulutuksen tulee olla tavoiteltavaa ja vaikuttaa myönteisesti myös koulutuspaikan rahoitukseen.

5. Miten tuettaisiin parhaiten sitä, että jokaisella erikoisalalla määriteltäisiin valtakunnallisesti alakohtaiset osaamisvaatimukset ja koulutussisällöt?

Osaamisvaatimusten ja koulutussisällöiden määrittelyyn tulisi varata tarvittavat resurssit, ja tätä pitää korkean prioriteetin asiana. Osaamisvaatimusten ja koulutussisältöjen määrittelyn tulisi olla yliopiston tehtävä. Tässä voidaan hyödyntää myös erikoisalayhdisten työpanosta tai erilaisia asiantuntijatyöryhmiä. Osaamistavoitteita ja koulutussisältöjä tulee myös arvioida ja kehittää säännöllisesti.

6. Miten erikoistumiskoulutukseen luodaan toimivat koulutusputket? Mitä asioita koulutusputkissa tulisi huomioida?

Lähtökohtana koulutukselle on koulutusisältöjen ja osaamistavoitteiden luominen. Medisiinariliiton mielestä erikoislääkärikoulutuksessa erikoistuvalla lääkärillä tulee olla oikeus vaikuttaa koulutuksensa rakenteeseen. Ennalta määritelty, yhdenmukainen koulutusputki ei saa olla ainoa vaihtoehto erikoislääkäritutkinnon saavuttamiselle.

7. Miten erikoistuvan lääkärin tai hammaslääkärin osaamista ja osaamisen kehittymistä tulisi seurata ja mitata?

Erikoistumisen aikana osaamista ja osaamisen kehittymistä tulisi seurata lokikirjalla, joka perustuu valtakunnallisiin, erikoisalakohtaisiin osaamistavoitteisiin. Koulutuksen aikana tulee järjestää säännöllisesti palaute- ja kehityskeskusteluja, joiden perusteella yksilöllistä koulutusta voidaan muuttaa.

8. Miten yliopistojen ja palvelujärjestelmän välistä yhteistyötä voitaisiin parhaiten lisätä?

Peruskoulutuksessa yliopistojen tulee antaa opiskelijoille kattava kuva palvelujärjestelmän toiminnasta.

9. Mistä asioista erikoislääkäri- ja erikoishammaslääkärikoulutuksessa tulisi säätää lainsäädännön tasolla?

Medisiinariliitto toivoo, ettei lainsäädännön tasolla erikoislääkärikoulutuksesta säädetä liian yksityiskohtaisesti.

Hae SML:n hallitukseen!

Suomen Medisiinariliiton hallitus vuodelle 2017 valitaan syysliittokokouksessa 12.-13.11.2016.

Suomen Medisiinariliitto suomalaisten lääketieteen opiskelijayhdistysten keskusjärjestönä edustaa lääketieteen opiskelijoita, edistää ja valvoa heidän yhteisiä etujaan erityisesti opinto- ja ammattikysymyksissä. Medisiinariliiton hallitukseen valitaan jokaisesta Suomessa toimivasta sekä ulkomaisten kandidaattiseurojen edustaja, puheenjohtaja, pääsihteeri ja tiedotussihteeri.

Suomen Medisiinariliitolla on kuukausittain keskimäärin yhden tai kahden päivän mittainen viikonloppukokous. Kokousten välissä hallituksen jäsenet toimivat vastuualueittain ja valmistelevat kokouksissa käsiteltäviä asioita.

Lisätietoja puheenjohtajan, pääsihteerin ja tiedotussihteerin tehtävistä saa nykyisiltä toimijoilta (puheenjohtaja Henni Hiltunen hetuhi(a)utu.fi, pääsihteeri Teemu Karjalainen teemukar(a)student.uef.fi, tiedotussihteeri Lauri Heiskanen lauri.heiskanen(a)fimnet.fi).

Hakemukset puheenjohtajaksi, pääsihteeriksi ja tiedotussihteeriksi toimitetaan Medisiinariliiton hallituksen puheenjohtajalle Henni Hiltuselle viimeistään 11.11.2016 osoitteeseen hetuhi(a)utu.fi.

Hakeminen paikallisvirkailijaksi tapahtuu kussakin kaupungissa kandiseuran käytäntöjen mukaisesti, kysy lisää oman kaupunkisi SML-edustajalta.