Terveystalon Vuoden kandi-innovaatio -yhteistyöprojekti tulee taas!

Suomen Medisiinariliitton (SML) ja Terveystalon Vuoden kandi-innovaatio -yhteistyöprojekti tulee taas! Projektissa haetaan tuoreita lähestymistapoja lääketieteen ajankohtaisaiheisiin. Vuoden 2018/2019 innovaatioprojekti on nyt alkanut ja uusia ideoita otetaan vastaan 29.11.2018 asti.

Projektin tarkoituksena on innostaa lääketieteen opiskelijoita osallistumaan yhteiskunnalliseen keskusteluun ja kehittämään alansa toimintatapojaa.

Innovaatioita toivotaan laajalta alueelta. Inspiraatiota voi hakea esimerkiksi seuraavista aiheista:

Lääkärin työhön liittyvät teemat

• Yksityissektori ja lääkärien lisäkoulutus
  • Uuden ajan lääkärirekry
  • Työterveys ja lausuntorumba: onko paperitöitä mahdollista vähentää?
  • Kuinka välttää turhia tutkimuksia/hoitoja käytännön työssä?

Terveyspalveluiden sujuvuuteen liittyvät teemat

• Tehoa lääkäreiden työaikoihin
  • Tehoa päivystystyöhön
  • Tehoa diagnostiikkaan
  • Sujuvampi hoitopolku
  • Mielenterveyspalvelut käden ulottuville

Potilaskeskeiset teemat

• Sovellusmaailmassa tilaa uudelle terveyssovellukselle?
  • Miten potilaasta oman sairautensa paras hoitaja?

Osallistumisohjeet

Medisiinariliitto ja Terveystalo pyytävät lääketieteen opiskelijoilta 1–2 sivun mittaisia alustavia ehdotuksia innovaatiotöistään 29.11.2017 mennessä sähköpostiosoitteeseen: suomenmedisiinariliitto@gmail.com

Medisiinariliiton ja Terveystalon muodostama raati valitsee kolme parasta innovaatioehdotusta joulukuun aikana. Näiden tekijöitä kehotetaan työstämään 10−20 sivun mittainen kirjallinen ja/tai muussa muodossa oleva laaja innovaatiosuunnitelma ja palauttamaan se 31.3.2019 mennessä.

Raati arvioi valmiit innovaatiot huhtikuun 2019 aikana ja ehdottaa niistä parasta palkittavaksi Medisiinariliiton kevätliittokokouksessa huhti-toukokuussa 2019.

Innovaatioehdotuksen ja lopullisen innovaatioraportin voi tehdä yksin tai korkeintaan kolmen hengen ryhmässä. Aiheiden rajaus on vapaa, mutta niiden käsittelyn laajuus, käyttökelpoisuus ja laatu arvioidaan.

Voittaja tai voittajaryhmä palkitaan matkalla lentoineen ja majoituksineen vapaavalintaiseen lääketieteen alan huippukongressiin (arvo korkeintaan 5 000 euroa).

Usko itseesi ja haasta kaverisi mukaan kilpailuun!

Lääkäriliiton valtuuskuntavaalit lähestyvät

Vaalivuosi sen kuin etenee ja nyt lähestyvät Lääkäriliiton valtuuskunnan vaalit. Kandiehdokkaita vaaleihin on lähdössä ympäri Suomen ja edustettuina myös ulkomailla lääketiedettä opiskelevia. Medisiinariliiton kanssa vaaleihin lähdössä yhteensä 32 kandia! Vaalityötä tehdään yhdessä Nuorten Lääkärien Yhdistyksen kanssa.

Äänestysaika 21.9. – 26.10

Lääkäreitä tulisi kouluttaa paremmin

Ajatuspaja Liberan julkaisema “Lääkäreitä tulisi kouluttaa enemmän” -blogikirjoitus (22.8.2018) ja tämän jälkeen herännyt keskustelu innoitti meidät tuomaan keskusteluun muutamia näkökulmia, jotka olivat kirjoituksesta jääneet pois. Kerromme, miksi yhteiskunnan ja potilaiden kannalta lääkärikoulutuksen lisäämisen sijaan vaikuttavampaa olisi panostaa koulutukseen ja terveydenhuollon työolosuhteisiin.”

Lue Medisiinariliiton puheenjohtaja Jesper Perälän ja KARVI-työryhmän opiskelijaedustaja Joel Telkän ajatuksia lääkärikoulutuksen laadusta ja koulutettavien määristä NLY:n blogista: Lääkäreitä tulisi kouluttaa paremmin

Lääketieteen opiskelijat: Lääketieteen koulutuksen ongelmakohtiin on puututtava viipymättä

Kannanotto 15.6.2018
Julkaisuvapaa kello 10:00

Kansallinen koulutuksen arviointikeskus (Karvi) julkaisi perjantaina 15.6. historian ensimmäisen lääketieteen peruskoulutusta koskevan arvioinnin loppuraportin. Karvi listaa raportissaan useita kohteita suomalaisen lääketieteen koulutuksen laadun parantamiseksi. Erityisesti arvioinnissa nostetaan esille liian suurten opetusryhmien aiheuttamat ongelmat ja tarve yhdenmukaistaa eri tiedekuntien opetustavoitteita.

Suomen Medisiinariliitto ja lääketieteen opiskelijajärjestöjen puheenjohtajat vaativat yliopistoja ja opetus- ja kulttuuriministeriötä tarttumaan toimeen koulutuksen laadun turvaamiseksi.

“On hienoa, että lääketieteen perusopetusta on kattavasti arvioitu. Nyt ministeriön ja yliopistojen on viimeinkin aika laittaa opetukseen liittyvät ongelmakohdat kuntoon”, toteaa Suomen Medisiinariliiton puheenjohtaja Jesper Perälä.

Arvioinnissa todetaan lääketieteen alojen suurentuneen sisäänottomäärän näkyvän vähentyneenä mahdollisuutena käytännön taitojen harjoitteluun. Erityisesti sairaalan klinikoilla järjestettävä opetus on kärsinyt siitä, että opetettavia on liikaa suhteessa resursseihin. Perälän mukaan tämä on ongelma, jota opiskelijat ovat jatkuvasti nostaneet esille.

“On kestämätöntä, jos valmistuvat lääkärit eivät ehdi opiskeluaikanaan harjoitella käytännön taitoja riittävästi. Koulutuksen laadun turvaamiseksi opiskelijoiden sisäänottomäärän pienentäminen tai resurssien saattaminen opiskelijamäärää vastaavalle tasolle on välttämätöntä”, Perälä linjaa.

Raportissa todetaan, että parannettavaa on myös opetustavoitteiden yhdenmukaisuudessa eri yliopistojen välillä. Erityisesti olisi lisäksi kiinnitettävä huomiota siihen, että potilaan kohtaamista, diagnoosin asettamista ja vaikeiden tilanteiden kohtaamista opetettaisiin kattavasti.

Vaikka suomalainen lääketieteen koulutus on tasokasta, näkevät opiskeljat tärkeänä, että näihin kehittämiskohteisiin puututaan.

“Lääketieteen opiskelijoita yhdistää halu hoitaa potilaansa mahdollisimman hyvin. Siksi on tärkeää, että kaikkialla Suomessa lääketieteen peruskoulutus on tasoltaan ja tavoitteiltaan laadukasta ja että se kattaa laajasti lääkärin tärkeimmät taidot”, Perälä päättää.

Jesper Perälä

PDF:
KARVI-Medisiinariliitto 15.6.

10 vuoden sääntö – Valvira muuttaa tulkintaansa

Huippuja uutisia kollega! Valvira on muuttanut tulkintaansa koskien opintojen alkamisajankohtaa, nyt eivät hyväksiluvut tule kesätöiden tielle! 😎 Muutos on suuri helpotus kandeille sekä työnantajille, sillä työt on sovittu ja nehän alkavat aivan näillä näppäillä 👀

Tiedote ja tarkempi info asiaa koskien löytyy täältä.

Medisiinariliitto haluaa kiittää sekä Valviraa että Suomen Lääkäriliitto’a hyvästä yhteistyöstä asian tiimoilta! Vaikuttaminen kannataa!

Tervemenoa töihin kandit!! 🌻🌻 Muistathan töissä: Mini-VES 2018.

Mediisinariliitto mukana Lääkärifoorumilla

Lääkäritalolle kerääntyi aurinkoisena päivänä runsas joukkio keskustelemaan erikoislääkärikoulutuksen uudistuksesta. Edustettuina oli eri yliopistoja sekä sairaanhoitopiirejä ympäri Suomen. Päivän aikana kuultiin mielenkiintoisia puheenvuoroja asiantuntijoilta sekä puitiin yhdessä työpajoissa koulutusväyliä, valintamenettelyä, osaamisperusteisuutta sekä koulutuksen laatua. Medisiinariliiton edustajat osallistuivat työpajaan koskien koulutusväyliä ja valintamenettelyä.

Valintamenettelyn ehdotus oli saanut lausuntokierroksella useita kommentteja ja näiden pohjalta muokattu ehdotus olisi tarkoitus jättää koordinaatiojaokselle elokuussa. Tavoiteaikataulu on edelleen uuden valintamenettelyn pilotointi syksyllä 2019.

Työpaja-keskustelussa nousi esille monen erikoislääkärin erikoisaslasurffailu-tausta hyvänä kokemuksena ja sattuman iso osuus erikoisalan valinnassa. Keskustelijat pitivät siis mahdollisuutta kokeilla eri aloja ja muuttaa mielipidettänsä ilman, että siitä on merkittävää haittaa urakehitykselle tärkeänä.

Keskustelu koulutusväylistä työpajassa oli reipasta. Vielä on avoinna miten koulutusväylät toteutetaan, kenen vastuulla niiden järjestäminen on sekä muita keskeisiä kysymyksiä. Avoimia kysymyksiä liittyy myös SOTE:en, maakuntiin, yliopistojen ja palvelujärjestelmien suhteeseen sekä yhteistyöhön, sillä nämä vaikuttavat runsaasti koulutuksen järjestämiseen sekä suunnitteluun. Kuitenkin keskustelijat pitivät joustavia, henkilökohtaisia, selkeitä suunnitelmia olennaisina.

Eri tahoilla on herännyt huoli muun muassa koeajan ja haastatteluiden järjestämisestä sekä mitä käy jo olemassa oleville erikoistumisoikeuksille. Nämä kysymykset on huomioitu ja valmistelevat taho näihin vastaa aikanaan.

Nyt liputetaan uudistuksen todellisen toteuttamisen, yhteistyön ja synergian puolesta!

Vuoden Syväriohjaaja 2018: Terttu Harju

Vuoden Syväriohjaaja 2018: Terttu Harju! Onnittelut!

Oulun Lääketieteellinen Kilta ry:n Medisiinariliiton paikallisedustajat kävivät palkitsemassa Tertun aurinkoisissa tunnelmissa. Terttua ohjaajana kiiteltiin muun muassa hyvästä osallistamisesta tutkimusryhmän toimintaan, opiskelijaelämän muutoksien ymmärtämisestä sekä mahdollisuudesta tavata kasvokkain.

Ehdotuksia Vuoden Syväriohjaajaksi tuli useita kymmeniä, ja useita olisi voinut palkita. Muistathan siis antaa hyvää palautetta ohjaajallesi suoraan, jos hän sen ansaitsee, vaikka tämä tunnustus ei kohdalle osunutkaan! 💚

Medisiinariliiton lausunto erikoislääkärikoulutuksen haku- ja valintamenettelyä koskien

Valtakunnallisen ammatillisten jatkokoulutustoimikuntien verkosto on valmistellut yhteistyössä yliopistojen palkkaaman koulutussuunnitelijan kanssa luonnoksen erikoislääkärikoulutuksen haku- ja valintamenettelystä. Ehdotukseen voi tutustua tästä.

Ehdotus tuo valintamenettelyyn toivottua läpinäkyvyyttä, oikeudenmukaisuutta sekä koulutusmäärien säätelyä. Ehdotus on valmisteltu pitkälti Nuorten Lääkärien Yhdistyksen mietinnön mukaan, joka rakentuu kolmesta osa-alueesta: työkokemuksesta, tutkimuksesta sekä henkilökohtaisista ominaisuuksista. Esityksessä oli paljon hyvää, mutta Medisiinariliiton näkemyksen mukaan viilattavaa löytyy vielä. Valmistelijat ovat korostaneet julkaistun mallin olevan vasta ehdotus, jota muokataan lausuntokierroksen perusteella.

Medisiinariliitto teetti luonnoksen pohjalta kattavan sisäisen lausuntokierroksen kandiseurojen keskuudessa jonka pohjalta oheinen lausunto laadittiin. Uudistuksen valmistelijoiden kanssa sovittiin, että Medisiinariliitto esittää myös esimerkin mielestämme toimivammasta pisteytysmallista.

Lausunnon pääteesit:

• Työkokemus
    • Hakualalla tehdyn työkokemuksen painotusta tulee vähentää. Yksipuolisen työkokemuksen sijaan, hakijaa tulisi kannustaa monipuolisen työkokemuksen kartuttamiseen ennen erikoistumisen aloittamista.
    • Kandiaikainen työkokemus tulee huomioida työkokemuspisteiden kerryttämisessä.
  • Tutkimus
    • Väitöskirja ei saa olla ainoa väylä täysiin valintapisteisiin, mutta tutkimus tulee huomioida valintamenettelyssä.
    • Pisteytysjärjestelmä ei saa painostaa väitöskirjatyöhön perustutkinnon aikana.
    • Lääketieteellisen väitöskirjan erikoisalalla ei saa olla vaikutusta pisteytykseen, sillä sitä on monissa tapauksissa mahdotonta yksiselitteisesti määrittää.
  • Motivaatiokirje + CV
    • Medisiinariliitto ehdottaa motivaatiokirjeen ja CV:n pisteytystä, sillä nykyisessä mallissa henkilökohtaisilla ominaisuuksilla ei voi vaikuttaa haastattelukynnyksen ylittymiseen.
  • Haastattelu
    • Mikäli resurssien puitteissa hakija voidaan kutsua vain yhteen haastatteluun, tulee haastattelun olla kansallinen erikoisalakohtainen yhteishaastattelu. Näin hakija voi päästä toivomalleen erikoisalalle muuhunkin kuin ensisijaisesti toivomaansa tiedekuntaan.

Tutustu lausuntoon ja pisteytysmalliehdotukseen alta:

Lausunto erikoistumiskoulutuksen haku- ja valintamenettelyä koskien

Pisteytysmalliehdotus EL-valintamenettelyyn

Menossa töihin Länsi-Pohjan sairaanhoitopiirin alueelle? Lue tämä!

Tämä tiedote koskee sinua jos työskentelet tai suunnittelet työskenteleväsi Länsi-Pohjan sairaanhoitopiirin alueella ensi kesänä.

Neljä Meri-Lapin kuntaa, Länsi-Pohjan sairaanhoitopiiri ja Mehiläinen perustavat yhteisyrityksen joka aloittaa toimintansa 1.6.2018. Uusien työntekijöiden (1.6.2018 ja sen jälkeen alkavat työsuhteet) palvelussuhteeseen EI automaattisesti sovelleta Lääkärisopimusta tai KTVESin ehtoja, vaan ehdot sovitaan työsopimuksella tai työehtosopimuksella. Lääkäriliitto käy parhaillaan keskusteluja/neuvotteluja Mehiläisen kanssa palvelussuhteen ehdoista ja sovellettavasta työehtosopimuksesta.

Kaikkia, jotka ovat aloittamassa työskentelyn Länsi-Pohjassa tänä kesänä, pyydetään ystävällisesti olemaan yhteydessä Lääkäriliittoon ennen palvelussuhteen ehtojen hyväksymistä! Ota yhteyttä: lakimiehet@laakariliitto.fi ja puh. 09 3930 900.

Alla Lääkäriliiton kirje opiskelijajäsenille asiaa koskien. Mikäli herää kysyttävää, ole reippaasti yhteydessä Medisiinariliiton hallitukseen tai Lääkäriliittoon.

Kirje opiskelijoille Länsi-Pohja