Kevätliittokokous 5.5.-6.5.2018 Helsingissä

Ilmottautuminen liittokokoukseen on päättynyt, jäsenseurat vahvistavat liittokokouksen edustajat ja tarkkailijat 27.4. mennessä. Liittokokouksessa esillä on hallinnollisten asioiden lisäksi muun muassa strategia ja linjapaperi -projekti. Viikonlopun aikana työstetään projektia yhdessä jäsenseurojen edustajien kanssa ja kuullaan myös tarkemmin Medisiinariliiton kuulumisia syysliittokokouksen jälkeiseltä ajalta.

SML etsii Vuoden Syväriohjaajaa 2018!

Suomen Medisiinariliitto jakaa keväisin Vuoden syväriohjaaja -palkinnon, jonka saajaksi kaikkien kaupunkien opiskelijat voivat jättää ehdotuksia. Oletko juuri sinä saanut syväreihisi valtakunnan parasta ohjausta? Vai onko kenties kaverisi syväriohjaaja erityisen innostava tai osaava?
Voit jättää ehdotuksesi vuoden syväriohjaajaksi 15.3. klo 23:59 mennessä tästä, aikaa tämä vie vain muutaman minuutin!Jättämällä hyvin perustellun ehdotuksesi voit ohjata palkinnon tänä vuonna omaan kotikaupunkiisi. Aiemmin palkitut:

• 2017: Päivi Polo, Turku
  • 2016 Jarmo Gunn, Turku
  • 2015 Antti Kämäräinen, Tampere
  • 2014 Teemu Murtola, Tampere
  • 2013 Solja Niemelä, Turku
  • 2012 Erika Jääskeläinen, Oulu
SML:n hallitus tekee palkinnonsaajasta esityksen saatujen ehdotusten perustella ja SML:n liittokokous valitsee voittajan.

2018 suunnitelmia

SML:n hallitus on järjestäytynyt ja jakanut vastuualueet sekä edustus- ja tarkkailijapaikat kuluvalle vuodelle. Hallitus jatkaa toimintaansa hyväksi havaituilla parivetoisilla projekteilla. Useat projektit ovat tuttuja edellisvuosilta, lisäprojekteina kuitenkin 2018 vaali- ja strategiaprojektit.

2018 järjestetään NLY:n ja Lääkäriliiton valtuuskuntien vaalit ja SML on näissä vaaleissa tiiviisti mukana. Katseet kohdistuvat myös Duodecimin valtuuskunnan vaaleihin, jotka järjestetään alkuvuodesta 2019. 2018 uudistetaan myös SML:n pitkänlinjan strategia ohjaamaan liiton toimintaa. Projektiin osallistetaan kaikkia jäsenseuroja. Myös seurantaprojektit KARVI:n ja ammattihenkilölain uudistamisen suhteen jatkuvat.

Suomen Medisiinariliitolla on edustus- ja tarkkailijapaikkoja useissa eri valiokunnissa, työryhmissä ja jaoksissa. Edustus- ja tarkkailijapaikat -sivulta löytyy listattuna liiton vuoden 2018 edustajat kussakin elimessä. Hallitus 2018 -sivulla voi myös käydä tutustumassa vuoden 2018 toimijoihin.

Kuulumiset SML:n syysliittokokouksesta

Suomen medisiinariliiton syysliittokous pidettiin Turussa 11-12.11.2017
  • Suurimpina muutoksina SML:n tosuun lisättiin strategiaprojekti Tampereen aloitteesta ja FiMSIC:n tosuun lisättiin tavoite SML:n ja FiMSIC:n yhteistoiminnan uudistamisesta.
  • Vuoden työpaikaksi valittiin Harjavallan psykiatrian kesäkoulu ja vuoden opetusteoksi Helsingin lääkiksen Tules-Trauma-Plastiikka-kurssi.

Hallituksen kokoonpano vuonna 2018

• Puheenjohtaja Jesper Perälä (Tampere)
  • Pääsihteeri Susanna Luontola (Riika)
  • Tiedotussihteeri Nea Välimäki (Tampere)
  • TLK (Tampere): Helmi Kunelius, Lassi Jaatinen
  • TLKS (Turku): Minja Mykkänen, Rebekka Laitinen
  • Helsinki: Nina Ruoppa (LKS), Sofia Snellman (LKS), Émil Yliheljo (Thorax)
  • OLK (Oulu): Lauri Koskela, Juuli Hannonen
  • KuoLO (Kuopio): Hanna-Mari Tertsunen, Aku Kaipiainen
  • RiSLO (Riika): Mikko Klemola
  • TaSLO (Tarto): Anni Kakriainen
SML:n hopeinen ansiomerkki myönnettiin Henni Hiltuselle (Turku) ja Teemu Tryggille (Kuopio).
Lämpimät onnittelut kaikille valituille ja palkituille!

Äänestä medisiinaria edustajistovaaleissa!

Hyvä Medisiinari, ylioppilaskuntien edustajistovaalit ovat nyt käynnissä Tampereella, Oulussa, Turussa ja Kuopiossa. Muista käyttää ääntäsi ja varmista, että lääkisläisten ääni kuuluu sinun ylioppilaskunnassasi. Äänestäminen on nopeaa, helppoa ja onnistuu sähköisesti. Äänestä lääkisläistä ja varmista, että lääketieteen opiskelijat ovat mukana vaikuttamassa ylioppilaskuntasi päätöksenteossa! Löydät linkin oman ylioppilaskuntasi äänestyssivulle artikkelin lopusta!

Äänestä medisiinaria edustajistovaaleissa

Päivämäärät ja äänestyssivut:

Tampere vaalit.uta.fi

30.10.-3.11. ja 7.-8.11.

Kuopio isyy-vaalit.uef.fi

30.10.-3.11. ja 8.11.

Oulu vaalit.oyy.fi

1.11.-7.11.

Turku vaalit.utu.fi

1.-8.11.

Huikeat 2890 medisiinaria vastasi opiskelijakyselyyn!

Hei Sinä joka vastasit Suomen Medisiinariliiton ja Lääkäriliiton tekemään opiskelijakyselyyn syyskuussa! Kiitokset vastauksestasi! Saimme huikean hienosti yhteensä 2890 vastausta, noin puolet enemmän mitä viime vuonna! Hyvä me! Ja erityiset onnittelut, mainetta ja kunniaa menee Oululle, josta saimme eniten vastauksia! Olemme nyt arponeet TherapiaFennica –linkit 10:lle Vuoden Työpaikkaa ehdottaneelle ja klinikalle.fi:lle vastauksensa antaneelle, voittajille on ilmoitettu henkilökohtaisesti! Onnea! Vuoden työpaikka julkistetaan syysliittokokouksessa!

Tässä vielä kurkistus kyselyn alustaviin tuloksiin: opetusryhmien tyypilliset koot ja opiskelijoiden itsensä hyväksi arvioimat ryhmäkoot ovat ennallaan vuodesta 2014 eli ainakaan heikentymistä ei ole tapahtunut sisäänottomäärien kasvun myötä, mutta ei myöskään kehitystä kohti opiskelijoiden toivomia pienempiä ryhmäkokoja. Opiskelijat toivovat edelleen lisää toimenpiteiden harjoittelua, potilaan kohtaamista, tutkimista sekä ryhmäopetusta. Yliopistokohtaiset erot ovat myös samansuuntaisia kuin vuonna 2014: Tampereen yliopisto saa opiskelijoilta parhaimmat arviot kun taas Oulun yliopisto kriittisimmät.

Ilmianna vuoden opetusteko

Suomen Medisiinariliitto hakee jälleen vuoden opetustekoa! SML haluaa palkita ansiokkaasta opetuksesta yksittäisen opetusteon/tapahtuman, joka liittyy lääketieteen opiskelijoiden koulutukseen vuonna 2017.

Ehdota siis mielestäsi parasta opetustekoa vuonna 2017! Opetusteko voi olla esimerkiksi uuden innovatiivisen opetusmenetelmän tuonti peruskoulutukseen, uusi opetustapa, uusi hyvin järjestetty kurssi, erityinen opiskelijoiden huomiointi, tai muu vastaava tapahtuma! Muistathan perustella ehdotuksesi hyvin.

Voittaja julkistetaan syysliittokokouksessaan Turussa 11.-12.11. Viimeinen vastauspäivä kyselyyn on 1.11.2016.

SML ja Terveystalo etsivät vuoden 2018 kandi-innovaatiota!

Suomen Medisiinariliitto (SML) ja Terveystalo järjestävät vuosittain Vuoden kandi-innovaatio -yhteistyöprojektin, jossa haetaan uusia näkökulmia ajankohtaisiin lääketieteen aiheisiin. Uusia innovaatioita kartoittava projekti on nyt käynnistynyt ja hakemukset voi jättää 29.11.2017 mennessä.

Projektin tarkoituksena on innostaa lääketieteen opiskelijoita osallistumaan yhteiskunnalliseen keskusteluun ja kehittämään professiotaan sekä mahdollistaa opiskelijoiden ideoiden hyödyntäminen yhteiskunnassa.

Innovaatioita toivotaan laajalta alueelta, esimerkiksi seuraavista kokonaisuuksista:

• Massadatan hyödyntäminen / tiedolla johtaminen terveydenhuollossa
  • Ammattilaisen työn/koulutuksen muuttuminen digitalisaation myötä
  • Simulaatio ja robotiikka
  • Tekoäly
  • Personal medicine
  • Älypuhelin ja terveydenhuolto
  • Vapaavalintainen aihe

OSALLISTUMISOHJEET

Medisiinariliitto ja Terveystalo pyytävät lääketieteen opiskelijoilta kompakteja 1–2 sivun ehdotuksia innovaatiotöistään 29.11.2017 mennessä sähköpostiosoitteeseen: suomenmedisiinariliitto@gmail.com

Medisiinariliiton ja Terveystalon muodostama raati valitsee kolme parasta innovaatioehdotusta joulukuun aikana. Näiden tekijöitä kehotetaan työstämään 20−30 sivun mittainen kirjallinen ja/tai muussa muodossa oleva laaja innovaatioraportti ja palauttamaan se 31.3.2018 mennessä. Tekijöillä on mahdollisuus saada tukea ja opastusta Terveystalosta nimetyltä ohjaajalta. Parhaiden raporttiehdokkaiden kanssa laaditaan sopimus Terveystalon ja Medisiinariliiton välillä. Raati arvioi valmiit raportit huhtikuun aikana ja ehdottaa parasta raporttia palkittavaksi Medisiinariliiton kevätliittokokouksessa huhti-toukokuussa 2018.

Innovaatioehdotuksen ja lopullisen innovaatioraportin voi tehdä yksin tai korkeintaan kolmen hengen ryhmässä. Aiheiden rajaus on vapaa, mutta niiden käsittelyn laajuus, omaperäisyys ja laatu arvioidaan.

Voittaja tai voittajaryhmä palkitaan matkalla lentoineen ja majoituksineen vapaavalintaiseen lääketieteen alan huippukongressiin (arvo korkeintaan 5 000 euroa).

Lisätietoja:

Suomen Medisiinariliitto, Atte Paukkeri atte.paukkeri@student.oulu.fi puh 040 050 5702 Lassi Jaatinen jaatinen.lassi.h@student.uta.fi puh 040 772 7518

Terveystalo, ylilääkäri Jaakko Halonen, jaakko.halonen@terveystalo.com, puh. 044 722 2033

Mikä on terveydenhuollon ammattikortti? SML kertoo!

Mikä on terveydenhuollon ammattikortti (ns. varmennekortti) ja mistä sen saa? Miten sen voi tilata ja missä vaiheessa? Pitääkö minun päivittää kortti opiskelujeni aikana?

SML on tehnyt ohjeistuksen liittyen ammattikorttiin liittyviin yleisimpiin kysymyksiin. Lisäkysymyksissä ole rohkeasti yhteydessä SML:n hallitukseen!

Terveydenhuollon ammattikortti – FAQ

Sähköisen reseptimääräyksen tekemiseen tarvitaan terveydenhuollon ammattikortti eli ns. varmennekortti tai vrk-kortti. 1.1.2017 alkaen sähköisen reseptin käyttö on ollut pakollista, ainoastaan painavissa poikkeusolosuhteissa voi käyttää paperireseptiä (Huom! Terhikki- rekisterimerkinnän puuttuminen ei ole Valviran ohjeistuksen mukaan poikkeusolosuhde käyttää paperireseptiä). Varmennekortti myönnetään terveydenhuollon ammattilaisille tunnistautumiseen potilastietojärjestelmissä ja sitä käytetään sähköisten reseptien allekirjoitukseen. Ei ole olemassa erillistä opiskelijan varmennekorttia, vaan opiskelijan ammattikorttia käsitellään kuten muitakin SOTE-alan kortteja.

Jo myönnettyä korttia ei voida tietoturvasyistä päivittää, vaan aina henkilötietojen (nimen) tai oikeuksien (esimerkiksi 4. vuosikurssi -> kandi 5. vuosikurssi) päivittyessä tulee hankkia uusi varmennekortti.

Milloin sen voi hankkia?

Lääketieteen opiskelija voi hankkia ammattikortin suoritettuaan ensimmäisen neljän vuoden opinnot ja saatuaan tästä merkinnän Valviran hallinnoimaan Terhikki-rekisteriin.

Miten ja mistä sen saa?

Varmennekortin saat Väestörekisterikeskuksen rekisteröidyistä toimipisteistä. Lähimmän pisteen yhteystiedot saat esim. oman työpaikkasi HR-palveluista. Voit tarkistaa rekisteröintipisteiden yhteystietoja myös mm. http://vrk.ajapa.fi/th/ (Huom! Ei kaikkia rekisteröintipisteitä).

Työpaikasta riippuen varmennekortin voi saada työ-/virkasuhteessa ollessaan ilmaiseksi. Opiskelijan pitää kuitenkin varautua myös palvelumaksuihin (noin 40 euroa). STM suosittelee, että työpaikka kustantaa kaikki lääkärin työvälineet, mukaan lukien myös varmennekorttimaksut, joten tämä asia kannattaa tarkistaa työpaikaltasi.

Kortinhankintaprosessi (4. vsk)

1. Opiskelija suorittaa kaikki neljännen vuoden opinnot.
  2. Tiedekunnan opintotoimisto vahvistaa käydyt opinnot ja lähettää tiedot Valviraan.
  3. Valvira vastaanottaa tiedot, tarkistaa ja merkitsee opiskelijan Terhikki-rekisteriin. Valvira lähettää opiskelijalle postitse kirjallisen ilmoituksen ja yksilöintitunnuksen (vanha SV-numero). Yksilöintitunnusta voi tiedustella myös puhelimitse.
  4. Opiskelija voi tilata varmennekortin esim. kesätyöpaikkansa läheisestä vrk-toimipisteestä. Tämä voi vaatia esim. tietoturvakoulutuksen suorittamisen tai kuvan ottamisen korttiin. Muista ottaa henkilötodistus mukaan!
  5. Tilaus lähetetään ja opiskelija saa tilapäisen varmennekortin vrk-toimipisteestä. Opiskelija pääsee tekemään sähköisiä reseptejä.
  6. Lopullinenvarmennekorttisaapuuvrk-toimipisteeseen.

Kortinhankintaprosessi (5. vsk ja 6. vsk)

1. Opiskelija suorittaa kaikki viidennen/kuuden vuoden opinnot.
  3. Valvira vastaanottaa tiedot, tarkistaa ja päivittää opiskelijan tiedot Terhikki-rekisteriin.Tässä vaiheessa vanha ammattikortti lakkaa toimimasta!
  4. Opiskelija ottaa yhteyttä vrk-toimipisteeseen ja tilaa uuden kortin aiempaan tapaan.

Varmennekorttini lakkasi toimimasta, mitä teen?

Mahdollisia syitä ovat:

• Kortti on vanhentunut (voimassa viisi vuotta kerrallaan).
  • Ammattioikeuden voimassaolo on päätynyt, kun henkilölle on merkitty valvontaseuraamus.
  • Olet aloittanut opintosi yli 10 vuotta sitten (lääketieteen opiskelijaoikeuden ammattioikeuden voimassaolo päättyy automaattisesti, kun opintojen alkamisesta on kulunut 10 vuotta, mikäli opiskelija ei ole valmistunut lääketieteen lisensiaatiksi).
  • Olet valmistunut tai ammattioikeutesi päivittynyt (lääketieteen opiskelijaoikeuden ammattioikeus päättyy automaattisesti, kun hänet merkitään laillistetuksi lääkäriksi tai ammattioikeus muuten päivittyy esim. 4. kandi –> 5. kandi).
  • Vaihdoit nimeä. Tällöinkin on tilattava uusi kortti, vaikka oikeudet pysyvät ennallaan.
  • Kortti on vaurioitunut. Mikäli mikään yllä olevista syistä ei ole mahdollinen, ota yhteyttä työpaikkasi vrk-toimipisteeseen.

OHJEISTUS PDF-muodossa: Medisiinariliiton varmennekorttiohjeistus