Projektit

Opetuksen laatu

Lääkärikoulutuksen sisäänottomäärien noustua koulutuksen laadukkaana pysymiseen on kiinnitettävä huomiota. Opettajaresurssien pieneneminen suhteessa opiskelijoiden määrään aiheuttaa haasteita opetukseen. Medisiinariliitto seuraa tiedekuntien toimia opetuksen järjestämiseksi ja vaikuttaa niihin tarvittaessa. Mahdollisuuksien mukaan hyviä käytänteitä jaetaan myös Medisiinariliiton toimesta. Yhdessä Lääkäriliiton kanssa toteutettavan vuosittaisen opetuksen laadunseurantakyselyn avulla pysytään tietoisina opetuksen tasosta ja nähdään mahdollisia merkkejä laadun heikkenemisestä. Näin voidaan ajoissa puuttua ongelmiin ja pystytään turvaamaan lääkäriopiskelijan ammattilaistuminen jatkossakin. Opetuksen laatu on SML:n koulutus- ja tiedesektorin tärkeimpiä edunvalvonta-asioita.

Tiede-edunvalvonta

Vaikka tieteentekeminen on oleellinen osa lääkärin ammattia, on siihen liittyvä edunvalvonta ollut aiemmin suhteellisen vähällä huomiolla Medisiinariliiton toiminnassa. Tutkimus koskee jokaista lääkäriopiskelijaa syventävien opintojen tekemisen kautta, ja moni opiskelija aloittaa väitöskirjan tekemisen jo peruskoulutuksen aikana. Syventävien opintojen symposiumin järjestäminen Duodecimin kanssa jatkuu edellisten vuosien tapaan, ja symposiumin tuotteena syntynyt syväriportaali, Syväriportti, julkaistaan syksyllä 2015. Syväriportin on tarkoitus toimia syventävien opitojen tekijöiden ja tutkimusryhmien kohtauspaikkana, ideasampona sekä tietolähteenä niin syventävien opintojen tekijälle kuin niitä ohjaaville. Tutkimusedunvalvontaan liittyvää pohjatyötä tehtiin vuoden 2014 aikana toteutetun tutkijakyselyn avulla. Kysely toistetaan säännöllisin väliajoin aina tarvittaessa.

Johtamiskoulutus

Lääkäri joutuu työelämässään jo ensimmäisistä päivistä lähtien toimimaan päivittäin erilaisissa johtamistilanteissa. Akuuteissa tilanteissa kuten traumapotilaan hoidossa on lääkäri vastuussa potilaan hoidosta ja toimii siten koko hoitotiimin johtajana. Johtamistilanteita tulee vastaan lähes päivittäin myös paljon arkisemmissa tilanteissa kuten osastokierrolla, hoitokokouksissa tai hoito-ohjeiden antamisessa.

Nykyinen lääkärin perustutkinto vastaa tähän erittäin huonosti, ja siksi SML on ottanut tavoitteeksi, että johtamiskoulutusta tulisi saada osaksi jokaisen lääkärinopintoja jo perustutkinto-vaiheessa. Tätä vaikutustyötä tehdään paikallisesti Medisiinariliiton hallituksen jäsenten ja kandidaattiseurojen ja -kiltojen hallinnon opiskelijaedustajien kanssa.

Poissaolokysymykset

Vuonna 2009 Suomen Medisiinariliitto teki kyselyn poissaolojen korvauskäytännöistä pakollisessa perusopetuksessa. Kysely lähetettiin kaikkien lääketieteellisten tiedekuntien perusopetuksesta vastaaville opetushenkilöille. Kyselyssä selvitettiin, onko tiedekunnissa olemassa yhteistä ohjeistusta poissaolojen korvaamisesta ja onko poissaolojen suhteen ilmennyt ongelmia. Vastausten perusteella todettiin, että poissaolokorvauskäytäntöjen yhtenäistämiselle olisi kysyntää niin henkilökunnan kun opiskelijoiden keskuudessa. Samalla todettiin, että opiskelijat kokivat poissaolojen korvaamiskäytännöt ongelmallisempina kun opetushenkilökunta. Eri tiedekuntien poissaolokäytännöistä ja -korvauskäytännöistä tehtiin vuonna 2011 erillinen kysely myös Helsingin, Tampereen, Turun, Kuopion, Oulun ja Tarton lääketieteen opiskelijoille.

Näiden vastausten ja hallopeditapaamisten keskustelujen perusteella SML tuotti tiedekunnille suuunnatun suosituksen ja alustuskirjeen poissaolokorvauskäytäntöjen yhtenäistämiseksi. Suositukset lähetettiin tiedekuntiin syksyllä 2011 ja uudelleen syksyllä 2012 niiden toteutumisen varmistamiseksi. SML:n suositukset poissaolokorvauskäytännöiksi voit lukea täältä.